Bewegen loont en niet zo maar 'n beetje

Bewegen loont en niet zo maar 'n beetje
vr, 13/09/2019 - 13:41
Door: jvklinken
0 reacties

Rust roest, weet de volksmond. Wie daarentegen veel beweegt, leeft langer. De uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek zijn hoopvol.

Met de leeftijd worden we fragieler. Onze conditie daalt jaarlijks met gemiddeld tien procent zodra we de 30 voorbij zijn. Maar levenslang blijven bewegen en trainen kan ons een indrukwekkend stevige buffer opleveren, zo meldt het Vlaamse opinieblad Knack. Zeker als we daar vroeg in ons leven mee beginnen.

Sterke tachtigers wedijverden met gezonde veertigers

Enkele jaren geleden zetten enkele 80- jarige sportievelingen zelfs nieuwe recordwaarden neer voor de fysieke conditie in hun leeftijdsgroep. De sterksten scoorden even goed als gezonde 40-jarigen. Nooit voordien werden zulke hoge waarden genoteerd. De proefpersonen waren ex-atleten, dat wel, maar de gegevens tonen aan dat er nog flink wat rek zit op wat een goede fysieke conditie voor bejaarden kan zijn. Ze bewijzen vooral dat de levenslange inspanning de moeite kan lonen.

Een recenter onderzoek van Amerikaanse 75-jarige mannen en vrouwen die minstens 50 jaar sportief bezig waren geweest, bevestigde de vorige resultaten. Dankzij hun levenslange inspanning hadden hun hart, longen en spieren een fysieke conditie vergelijkbaar met die van 40-jarigen. Vrouwen deden het op alle factoren vergelijkbaar even goed als mannen.

Sportieve ouderen hebben soepeler reactievermogen

Onderzoek dat dieper inzoomt op de kwaliteit van het hart en de bloedvaten toont aan dat beweging ook daar loont. Bloedvaten van sportieve 60-plussers bleken veel soepeler dan die van leeftijdsgenoten. Hun structuur bleek vergelijkbaar met die van 25 jaar jongere mensen, waardoor ze elastischer reageren op de stuwgolf van elke hartslag.

De jongere hartleeftijd van sportieve ouderen kwam tot uiting in een soepeler reactievermogen. Een goed voorbeeld is de daling van de bloeddruk als je plots opstaat, iets waardoor je kunt gaan duizelen en zelfs vallen - een risico voor veel oudere mensen. Je hebt er dus voordeel bij als je hart zulke belastingen vlot kan opvangen.

Een leven vol beweging houdt ook onze afweer jong. Beweging zorgt voor een snellere afvoer van oude afweercellen en maakt zo plaats vrij voor jongere, die sneller op infecties en binnensluipende ziektekiemen reageren.

Ook de geest deelt in de vreugde, want een uitstekende fysieke conditie ondersteunt de werking van de hersenen in de gehele breedte. Dat uit zich bij ouderen niet alleen in een kleiner risico op dementie en depressie, maar bijvoorbeeld ook heel concreet in een beter ruimtelijk geheugen.

Leefstijl verklaart vele honderdjarigen in Blue Zones

Met het oplopen van de jaren treedt er uiteraard wel verval op. Maar er is een groot verschil tussen sterk genoeg zijn om zelfstandig in het leven te staan en afhankelijk worden van de hulp van anderen.

Ooit dachten we dat dat verval onontkoombaar was en dat rusten de beste oplossing was om het lang uit te zingen. De recente resultaten wijzen echter uit dat rust roest. Wie gezond en fris oud wil worden, moet van jongs af in beweging blijven. Elke dag 30 tot 60 minuten investeren in beweging kan veel lijken, maar de winst in levenskwaliteit is uiteindelijk zeer groot. 

Dat werd nog eens bevestigd in het programma Masterclass van donderdagavond op de Nederlandse zender NPO 1. Wetenschappers blijken al langere tijd onderzoek te doen naar de bewoners van de zogeheten Blue Zones. Een opvallend groot percentage wordt honderd en ouder. Hun afkomst speelt daarbij een minder grote rol dan vaak wordt gedacht. Hoe oud we worden, blijkt niet in de eerste plaats bepaald te worden door onze genen maar door onze leefstijl. Een gezonde leefstijl kan maar zo zes tot zeven gezonde jaren extra genereren.

Beeld: abovetopsecret.com