DiVitaal 282 *Ha ha ha, consument gefopt

klik hier voor de webversie

Wat ik me vaak afvraag, is of directies en managers in de voedingsindustrie een geweten hebben? Ik ben geneigd om te denken van niet. U moet echt even het bericht in deze nieuwsbrief lezen over de trucs die gebruikt worden om ons als consument te misleiden. En dat gaat dan alleen nog maar over de etiketten. Wat ik me dan probeer voor te stellen, is wat de verantwoordelijke mensen uit genoemde industrie 's avonds aan tafel vertellen. "Moet je luisteren, dit is echt leuk. We hebben het omstreden E-nummer 621 op de etiketten van pindakaas vervangen door gistextract. Dat is binnen de regels. De consument denkt dat het produkt nu wel veilig is. Ha ha ha." Ben je dan gewetenloos of niet?

Jan van Klinken

 

Bewerkt voedsel ontmaskerd

Het zijn de produkten van de voedingsindustrie die ons dik maken. Eigenlijk is het nog erger: het eten van ultra-bewerkt voedsel veroorzaakt obesitas. Nog zoiets: van de appeltaart die je zelf maakt, word je minder dik  dan van dan de appeltaart die je koopt in de supermarkt.  Opmerkelijk is dat ook de bekende hoogleraren Hanno Pijl (Leiden) en Jaap Seidell (VU Amsterdam) ultra-processed food (bewerkte voeding) als grote schuldige aanwijzen. 

lees verder>

(advertentie)

 

Alarmerende stijging darmkanker onder jongvolwassenen

De laatste tijd doet zich een alarmerende toename van darmkanker onder jonge volwassenen voor. Het is een ontwikkeling die darmspecialisten zeer verontrust. Het heeft er veel van weg dat het verschijnsel een gevolg is van een ongezonde leef- en eetstijl. Medisch onderzoekers pleiten voor een verlaging van de leeftijd voor screening op darmkanker van 55 naar 45 jaar. Twee nieuwe studies, gepubliceerd in de medische topbladen BMJ en The Lancet, laten een stijging zien van darmkanker bij volwassenen jonger dan 50 in alle welvarende landen (waaronder alle Europese)

lees verder

(advertentie)

 

Trucs waarmee we worden misleid

Gistextract, zegt de verpakking. Dat zit wel goed, denkt u. In werkelijkheid betreft het de beruchte smaakversterker E621. Een andere buitengewoon irritante truc die iedereen zal herkennen, is die van de onleesbaar gemaakte etiketten. Veel fabrikanten kiezen er om te beginnen al voor om de ingrediënten in meer dan zes talen op de verpakking aan te brengen in letters, die zonder een vergrootglas niet te lezen zijn. Wat u kunt doen, is een klacht indienen bij voedsel- en warenautoriteit NVWA.

lees verder

                                                                   (advertentie)


 

 

Verder:

Nog geen vaste lezer van MMV-magazine Uitzicht? Voor 35 euro ontvangt u 10 nummers per jaar, dat is slechts € 3,50 per nummer! Lees hier meer over dit aanbod