DiVitaal 291 *Suiker maakt dik, zo simpel is 't

 

klik hier voor de webversie

Als de kippen was de Amsterdamse hoogleraar Martijn Katan erbij om het onderzoek naar frisdrank en vruchtensap de grond in te boren. Volgens dat onderzoek zijn zelfs kleine hoeveelheden al kankerverwekkend (zie deze nieuwsbrief). Katan zwakte dat sterk af en het lijkt net of hij suiker vrij onschuldig spul vindt. Dat is toch gek. De publicaties van de Amerikaan Robert Lustig hebben ook in ons land ruim aandacht gekregen. Lustig laat er geen enkele twijfel over bestaan wat suiker met ons lijf doet. Bovendien weten zelfs kinderen dat je van suiker dik wordt. En overgewicht is een risicofactor voor kanker. Zo simpel is het. Daar hoef je helemaal geen hoogleraar voor te zijn.  

 

Elke dag beetje fris of sap al riskant

Het drinken van vruchtensappen en frisdranken is niet alleen slecht voor je gewicht, bloeddruk en bloedsuikerspiegel, maar kan ook het risico op kanker vergroten. Het betreft een studie waarbij meer dan 100.000 Franse volwassenen waren betrokken. Het onderzoek laat zien dat alleen al het drinken van 100 milliliter frisdrank (een derde van een gewoon blikje) een verhoogd risico op kanker geeft. Wie dagelijks zo'n kleine hoeveelheid drinkt, heeft 18 procent meer kans op kanker. Voor borstkanker is dat zelfs 22 procent.

lees verder>

(advertentie)

 

Badder of douche zonder zeep

Een hekel aan douchen? Dan zal het volgende bericht u als muziek in de oren klinken: douchen en badderen zijn helemaal niet zo goed als ons dikwijls wordt voorgespiegeld. Harvard Health Blog van de vermaarde universiteit van Harvard laat geen spaan heel van alle reclames die ons willen laten geloven dat we ons pas echt fris voelen als we ons uitgebreid onder de douche of in bad hebben ingezeept.

lees verder>

Zijn bij jou je vetzuren in balans?

Uit verschillende onderzoeken komen aanwijzingen dat als omega 3 en omega 6 niet in balans zijn, de kans op hart- en vaatziekten, kanker, ontstekingsziekten en auto-immuunziekten groter is. Op naar een betere balans dus. Als je zorgt voor wekelijks een portie vis, een dagelijkse portie (wal)noten en geen halvarine en margarine gebruikt, kom je al een eind. Besmeer brood eens met groentespread, pesto, zelfgemaakte avocadospread, notenspread of tahin. 

lees verder>

Verder:

Nog geen vaste lezer van MMV-magazine Uitzicht? Voor 35 euro ontvangt u 10 nummers per jaar, dat is slechts € 3,50 per nummer! Lees hier meer over dit aanbod